Kanál SP na YouTube SP na Facebooku SP na Floowie

Úvod » Inspirace pro praxi »

publicistika k číslu
2/2019

inspirace

Peer lektoři ve vzdělávání budoucích profesionálů v péči o duševní zdraví

ilustrační foto

Vydáno před 13 dny

Článek je věnován jednomu z aktuálních trendů v péči o duševní zdraví – zavádění pozice peer lektorů. Stručně v něm nastíníme teoretický rámec a profesní kvalifikaci pro tuto pozici a představíme projekt, v jehož rámci proběhlo zapojení několika peer lektorů do výuky budoucích sociálních pracovníků (do budoucna pak případně i psychologů, lékařů a ergoterapeutů). Především se však budeme věnovat tomu, jak se samotní peer lektoři k zapojení do výuky vztahují, jaké to přináší benefity jim a co pro ně tato profese znamená.

Od 90. let 20. století se po celém světě rozšiřuje zaměstnávání lidí se zkušeností s psychiatrickou péčí na pozicích peer pracovníků (Davidson et al., 2006).

Jedním z klíčových aspektů peer práce v oblasti duševního zdraví je orientace na „zotavení“. Zotavením se myslí nejen cesta zlepšování zdravotního stavu, ale i osobní proměny, která člověku s duševním onemocněním umožňuje žít smysluplný život ve společnosti a usilovat o plné využití vlastního potenciálu. Hlavním cílem zotavení tedy není definitivně se zbavit všech symptomů, ale naučit se je zvládat tak, aby člověk dokázal i s nemocí žít plnohodnotný život. Takto pojímaný proces zotavení se staví do opozice k medicínskému pohledu na lidi s duševní nemocí, který se více než o silné stránky jedince zajímá o jeho problémy a symptomy nemoci (Probstová & Pěč, 2014).

Jedním typem peer pracovníků jsou tzv. peer lektoři, kteří přednášejí o tématech z oblasti duševního zdraví a využívají při tom svou osobní zkušenost s duševním onemocněním. „Peer lektor pomocí prožité zkušenosti s nemocí vzdělává profesionály (lékaře, zdravotní sestry, sociální pracovníky a také peer pracovníky). Je to člověk, který má vlastní zkušenost, a navíc zná i teorii, kterou může přinést do výuky.” (Říčan, 2014, s. 8). Přispívají tím k destigmatizaci duševních onemocnění a ke změnám postojů studentů k lidem s psychiatrickou diagnózou.

Peer lektoři mají cennou vlastní zkušenost s nemocí a také se systémem zdravotní péče. Člověk s duševním onemocněním ví nejlépe, co obnáší život s limity, které nemoc přináší. Proto je z hlediska této zkušenosti kompetentní k jejímu sdílení více než...


Pro zobrazení celého textu se přihlaste

zadejte e-mail použitý při objednávce předplatného zadejte ID uživatele z DB Send

Objednejte si předplatné.


Sdílet text:


Podobné zprávy

Akademické články Sociální pracovník v oblasti komunitní péče o duševní zdraví a jeho potřeby vzdělávání
Inspirace Jako doma a vzdělání jako cesta k participaci – dva pohledy
Akademické články Inovace výuky předmětu psychiatrie za účelem snížení stigmatizace osob s duševním onemocněním
Akademické články Rychlé změny v praxi sociální práce ve Spojených státech: Význam mnohostranného vzdělávacího přístupu ke zvládnutí těchto proměn
Akademické články Sociální pracovníci o profesionalizaci sociální práce v ČR


0

Diskuze

Všechny komentáře

Zatím nebyl vložen žádný komentář

Vložit komentář

zapište číslo číslovkou: osm

... všechny zprávy

Nabídka nových knih

obalka
Pandořina skříňka
Lauren Slater
obalka
Můj hlas půjde s ...
Sidney Rosen
obalka
Jít vlastní cestou
Jeff Goins
obalka
Mindfulness pro ...
Gary Hennessey
obalka
Speciální sourozenci
David Havelka...
obalka
Nenásilná...
M. B.Rosenberg
obalka
Přerámování v...
Mark Tyrrell

... kompletní nabídka

© 2014, časopis Sociální práce/Sociálna práca | počet návštěv: [CNW:Counter] | … vstup do administrace